Almindelige informationer
Skolen har brug for at indhente personoplysninger om elever og dennes forældre i forbindelse med indmeldelse.
Skolen anvender alene disse personoplysninger med henblik på at opfylde skolens forpligtelser som skole.
Overordnet indsamler skolen almindelige personoplysninger om en elev som f.eks. navn, adresse, telefonnummer, sygedage og andre nødvendige oplysninger for at drive skoletilbuddet. Skolen har dog også brug for at indhente elevens CPR-nummer. Når skolen indsamler CPR-nummer på eleven, skyldes dette bl.a. skolens forpligtelser over for Undervisningsministeriet i forhold til at kunne søge tilskud, og at Undervisningsministeriet kan kontrollere, at eleven ikke er registeret på flere skoler.
Skolen indsamler også almindelige personoplysninger om forældrene. Dette gør skolen for at sikre sig nødvendige oplysninger i forhold til, hvem der er elevens forældremyndighedsindehavere og for bl.a. at kunne informere om skolens- og elevens forhold.
Skolen indhenter som udgangspunkt følgende oplysninger om eleven og dennes forældremyndighedsindehavere:
Data om elev:
- Navne, folkeregisteradresse, cpr. nr., (mobil)
Data for forældremyndighedsindehavere:
Data om forældremyndighedsindehaver (1):
- Navne, folkeregisteradresse, cpr. nr., mobil (privat samt arbejde), e-mailadresse
Data om forældremyndighedsindehaver (2):
- Navne, folkeregisteradresse, cpr. nr., mobil (privat samt arbejde), e-mailadresse
Loyalitet over for skolens værdisæt, opsigelse af skoletilbuddet mv.
Skolen gør opmærksom på, at forældre skal gøre sig bekendt med skolens vedtægter, og at forældre skal være loyale over for skolens værdigrundlag.
Læs Det frie Gymnasiums værdigrundlag: https://www.detfri.dk/generelt/en-demokratisk-skole/regler/
Skolepengebetaling
Der skal betales to måneder forud for skolestart. Denne betaling dækker juli og august for det første skoleår. Pengene dækker, udover den almindelige skolegang, også introturen, årlige studieture samt mad på disse ture.
Når man modtager det første indbetalingskort, skal man indbetale det gældende beløb og fremover skal skolepengene betales via betalingsservice. Man kan på indbetalingskortet se de oplysninger, I har brug for at tilmelde til betalingsservice.
Læs mere om skolepenge og betalingsbetingelser: https://www.detfri.dk/generelt/en-demokratisk-skole/praktisk/
Udmeldelse
Hvis der er ønske om at udmelde sit barn, skal der fremsendes en skriftlig udmeldelse til skolens kontor. Skolen gør opmærksom på, at skolepengene løber til og med udmeldelse måneden.
Indhentning af særlige oplysninger
Udover indsamling af almindelige oplysninger har skolen brug for at indhente en særlig kategori af personoplysninger (følsomme) oplysninger for at kunne give eleven den bedste læring og trivsel på skolen.
Konkret kan skolen have brug for at kende til en elevs tidligere skolegang, herunder støtte, som eleven måtte have fået bevilliget gennem Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR).
Ved indmeldelse gives tilladelse til:
At skolen må indhente oplysninger som f.eks. udtalelser udarbejdet af Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) vedrørende mit barn.
At skolen kan anvende de helbredsoplysninger, som der er blevet videregivet til skolen af forældre, eller som skolen har fået af tredjepart, og som forældre er orienteret om, f.eks. oplysninger fra sundhedsplejersken.
Indhentning af personoplysninger ved nuværende eller tidligere skole
For at få det bedste udgangspunkt for læring og trivsel på Det frie Gymnasiums Grundskole, kan skolen have brug for at kende til elevens nuværende eller tidligere skolegang samt den støtte, som eleven evt. har fået.
Det frie Gymnasiums Grundskole kan i den forbindelse indhente de relevante oplysninger som fx PPR udredning, statusattest og lignende, ved behov, fra:
- Nuværende og tidligere skole
- Hjemkommunens PPR
Oplysningerne vil blive behandlet fortroligt, og kun relevante medarbejdere vil få indsigt i oplysningerne.
Rejseaftale - Studieture, introture og ”ud af huset ture”
Aftale mellem elev, forældre og skolen:
Da skolen, hverken pædagogisk eller forsikringsmæssigt, kan tage ansvaret for, hvis eleverne gør skade på sig selv, andre eller deres omgivelser, er der automatisk ved indmeldelse indgået nedenstående aftale i Grundskolen på Det frie Gymnasium.
Generelle rejseaftaler:
- Nedenstående aftaler på ture ud af huset overholdes af alle.
- Vi opfører os ordentligt, taler pænt til andre mennesker, vi besøger og under transporten.
- Vi overholder Det frie Gymnasiums gældende regler og aftaler.
Rammerne for studieture:
Målet er:
- At lærer andre samfund og kulturer at kende.
- At prøve kræfter med andre sprog og især igennem studieturen, at få den faglige dimission medinddraget i såvel planlægningen, gennemførelsen og efterbehandling.
På hotel:
- Selvfølgelig følger vi hotellets regler. I modsat fald, kan vi blive bedt om at forlade hotellet.
- Der tages nødvendigt hensyn til andre gæster (nattero og lign.).
- Alle skal være tilbage hotellet efter fælles aftale. Der skal være ro kl. 23.00.
- Fejl og mangler på værelserne skal straks meddeles, når/hvis vi opdager nogle, så vi ikke kommer til at ”hænge” på erstatningskravene.
På turen i øvrigt:
- Man går aldrig alene på gaden.
- Told- og lovregler skal overholdes.
- Man opfører sig overalt som en god repræsentant for Det frie Gymnasium.
- Alkohol: Det er ikke tilladt at indtage eller være i besiddelse af alkohol på ture.
- Euforiserende stoffer: I henhold til gældende regler på Det frie Gymnasium, er det ikke tilladt at indtage eller være i besiddelse af euforiserende stoffer.
Overtrædelse medfører øjeblikkelig hjemsendelse på egen regning og som udgangspunkt udmeldelse af Det frie Gymnasium.